ICA-gruppen


Gå till söksidan
  • Om ICA Gruppen

    Om ICA Gruppen

    • Aktuellt på ICA
    • Våra värderingar
    • Samhällsengagemang
    • Organisation

    Vår verksamhet

    • Våra bolag
    • Affärsmodell
    • Marknader
    • Varumärke
    • Vår historia

    Mål och strategier

    • Strategi
    • Finansiella mål
    • Hållbarhetsmål

    Bolagsstyrning

    • Styrelse
    • Koncernledning
    • Rapporter
    • Policyer och riktlinjer
    • Revisor
  • Hållbarhet

    Hållbarhet

    • Klimatkompensation
    • Sponsring
    • Frågor och svar

    Hållbarhetsstyrning

    • Väsentlighetsanalys
    • Strategier och mål
    • Rapporter
    • Certifieringar och standarder
    • Policyer och riktlinjer
    • Visselblåsartjänst

    Vårt hållbarhetsarbete

    • Miljö
    • Socialt
    • Ansvarsfullt företagande
  • Innovation

    Innovation

    • Trender och innovationer
    • ICAx

    ICA Växa

    • Innovation och konceptutveckling
    • Förpackningsutveckling
    • Samverkan och öppen innovation
    • Kontakt
  • Karriär

    Karriär

    • Student

    Lediga jobb

    • Jobba inom ICA Gruppen
    • Jobba i butik

    Hitta ditt område

    • IT, tech och analytics
    • Sortiment och inköp
    • Marknad, försäljning och affärsutveckling
    • Lager och logistik
    • Butik

    Företagskultur & värderingar

    • Företagskultur
    • Förmåner
    • Värderingar

    Kunskapsbank

    • Blogg
  • Finansiellt

    Finansiellt

    • Koncernreleaser
    • Rapporter och presentationer
    • Aktieprospekt 2024
    • Kalender
    • Prenumerera
    • Kontakt

    Kreditmarknad

    • Obligationsprogram
    • Lån och kreditfaciliteter
    • Grön finansiering
    • Finanspolicy
    • Kreditanalytiker
  • Media

    Media

    • Nyheter
    • Bilder och filmer
    • Sociala medier
    • Frågor och svar
    • Prenumerera
    • Presskontakt
  • Kontakt
Tillbaka
  • Tillbaka
2019
4 november
08:00
  • Release
  • Parfymfria Veckan 2019

Låg kunskap om doftöverkänslighet bland svenskarna

Trots att tre miljoner svenskar kan besväras av dofter är okunskapen om behandling och vad omgivningen kan göra stor, det visar en ny undersökning. Drygt hälften av svenskarna vet inte om det går att medicinera mot doftöverkänslighet, och var tredje person tror att det kan vara ett psykiskt sjukdomstillstånd. Med Parfymfria veckan hoppas initiativtagarna kunna slå hål på myterna kring sjukdomen, och öka kunskapsnivån.

Den här veckan pågår Parfymfria veckan, ett initiativ från Astma- och Allergiförbundet och Unga Allergiker, som stödjs av Apotek Hjärtat, med syfte att sprida kunskap om doftöverkänslighet. Hela tre miljoner svenskar tros besväras av dofter/kemikalier, och sex procent har diagnostiserats med sensorisk hyperreaktivitet (SHR), även kallat doftöverkänslighet.

En ny studie från Novus visar att svenskar har låg kunskap om doftöverkänslighet, och en tredjedel är osäkra på om det är ett psykiskt sjukdomstillstånd, vilket det inte är. Undersökningen visar samtidigt att majoriteten, 7 av 10 personer, vet att doftöverkänslighet är en diagnos, men samtidigt uppger bara 3 av 10 att de skulle klassa doftöverkänslighet som ett sjukdomstillstånd.

- Tyvärr finns det många myter om doftöverkänslighet. Forskning har visat att symtomen inte är inbillade, men i dagsläget finns ingen medicinsk behandling, vilket bidrar till tveksamhet hos omgivningen. Fram till att vi hittat en fungerande behandlingsmetod är de drabbade helt beroende av att omgivningen visar hänsyn och tar sjukdomstillståndet på allvar, säger Eva Millqvist, professor, överläkare och forskare inom klinisk allergologi vid Göteborgs universitet.

När det kommer till svenskarnas kunskap om vad de själva kan göra för att visa hänsyn uppger de flesta (60 procent) att de själva kan använda parfymfria produkter. Närmare 2 av 10 tror att produkter med naturliga dofter inte drabbar doftöverkänsliga. Något som inte stämmer då symtom kan triggas av såväl naturliga dofter, som blommor eller matos, eller av artificiella dofter som doftljus och trycksvärta.

- För oss som apotekskedja är det viktigt att hela tiden jobba med att utveckla fler parfymfria produkter för att kunna erbjuda våra kunder alternativ till det parfymerade sortimentet. Under Parfymfria veckan är vår förhoppning är att vi tillsammans med Astma- och Allergiförbundet och Unga allergiker kan öka medvetenheten kring doftöverkänslighet, så att fler reflekterar över sin parfymanvändning och visar hänsyn till de över 600 000 personer som är drabbade, säger Annika Svedberg, chefsapotekare, Apotek Hjärtat.

Parfymfria veckan pågår från den 4 till den 10 november i hela landet.

Tipslista på hur omgivningen kan visa hänsyn:

1. Använd parfymfria produkter som schampo, andra hårprodukter, tvål och hudkräm.

2. Kika en extra gång om din mascara, solkräm eller ditt raklödder är parfymerat – många produkter parfymeras helt i onödan.

3. Tvätta dina kläder med parfymfritt tvätt- och sköljmedel och använd oparfymerade rengöringsmedel.

4. Visa extra hänsyn i delade miljöer som kollektivtrafik, vårdinrättningar, skola och arbetsplats.

5. Välj doftfria växter som är bättre ur allergisynpunkt, och som fungerar för de flesta på exempelvis arbetsplatsen eller skolan. Släta gröna bladväxter brukar gå bra, men fråga de personer som har besvär.

Undersökningen i korthet:

54 procent tror att det är möjligt att medicinera mot doftöverkänslighet

18 procent tror att produkter med naturliga doftämnen kan användas utan att personer med doftöverkänslighet får en reaktion
71 procent vet att doftöverkänslighet är en diagnos

30 procent anser att doftöverkänslighet är ett medicinskt sjukdomstillstånd

31 procent är osäkra på huruvida doftöverkänslighet är ett psykologiskt sjukdomstillstånd.

Om undersökningen:

Undersökningen är genomförd via webbenkäter av Novus under oktober 2019, på uppdrag av Apotek Hjärtat, Astma- och Allergiforbundet och Unga Allergiker. Undersökningens deltagare är ur ett riksrepresentativt urval och har 1 069 respondenter.

För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52,

apotekhjartat.se, icagruppen.se

2019 4 november 08:00
  • Release
  • Parfymfria Veckan 2019

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt på ICA
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Om ICA Gruppen

  • Vår verksamhet
  • Aktuellt på ICA
  • Vårt hållbarhetsarbete
  • Finansiellt
  • Kontakt

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Media
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Hitta direkt

  • Jobba hos oss
  • Media
  • Rapporter
  • Information för leverantörer
  • Frågor och svar
  • Kundservice

Senaste nyheter

  • 2025-05-08 ICA:s experiment visar: Så kan en extra frukt påverka studiemiljön
  • 2025-05-08 Nya siffror: Kvinnors sociala liv begränsas av magbesvär
  • 2025-05-05 Europeiska kommissionen har godkänt ICA Gruppens avyttring av Rimi Baltic till Salling Group

Senaste nyheter

  • 2025-05-08 ICA:s experiment visar: Så kan en extra frukt påverka studiemiljön
  • 2025-05-08 Nya siffror: Kvinnors sociala liv begränsas av magbesvär
  • 2025-05-05 Europeiska kommissionen har godkänt ICA Gruppens avyttring av Rimi Baltic till Salling Group

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor

Säkerhet och integritet

  • Behandling av personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor
Kolonnvägen 20
169 70 Solna

Vi använder cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används.
Mer om cookies på ICA Gruppen.

Anpassa kakor

Välj cookies

ICA Gruppen använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse och följa upp hur webbplatsen används. Mer om cookies på ICA Gruppen.

Dessa cookies kan du inte stänga av. De behövs för att webbplatsen ska fungera.

Dessa hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse på webbplatsen. Det är cookies som kan placeras av oss eller en tredjepartsleverantör som har funktioner som vi använder på vår webbplats.