Pressmeddelanden
-
Apotek Hjärtat först med att erbjuda medarbetare att vårda vänskap under arbetstid
12 mars 2025Ofrivillig ensamhet är ett stort och växande samhällsproblem som påverkar hälsan för många. Samtidigt visar en ny Sifo-undersökning att majoriteten svenskar saknar kunskap om hur man minskar risken för att drabbas och hur man hjälper andra ur ensamhet. Därför lanserar Apotek Hjärtat nu en utbildning om ensamhet för samtliga medarbetare. Ett antal medarbetare runt om i landet får dessutom testa att vårda vänskap under arbetstid.
-
Pollensäsongen på ingång – många riskerar förvärrade symtom
4 mars 2025Pollensäsongen har redan inletts på vissa håll i landet och förväntas påverka miljontals svenskar – kanske till och med i ännu större utsträckning än tidigare. Var fjärde pollenallergiker (26 procent) upplever nämligen en låg kunskap kring när de ska påbörja medicinering, där en försenad behandling riskerar att förvärra besvären. Siffrorna kommer från en ny Sifo-undersökning. Apotek Hjärtats chefsapotekare tipsar om hur du bäst hanterar pollensäsongen.
-
Apolosophy stärker brun utan sol-utbudet med nya produkter som vårdar och återfuktar
27 februari 2025Brun utan sol är en populär och växande produktkategori. Nu breddar Apolosophy, Apotek Hjärtats eget varumärke, utbudet med två produktnyheter – Apolosophy Self Tan Mousse och Apolosophy Self Tan Face Oil. Produkterna innehåller ingredienser som vårdar, återfuktar och ger ett solkysst resultat.
-
Ökat hudvårdsintresse bland män – men kunskapen är låg
25 februari 2025Hudvård är ett aktuellt ämne där rutiner diskuteras och produkter recenseras. Hos Apotek Hjärtat märks ett ökat intresse från en ny grupp – män. Mathilda Bergkvist, hudterapeut och chef för EMV på Apotek Hjärtat, ser att fler män frågar om hudvård. En ny Sifo-undersökning av Verian bekräftar att var femte man är mån om sin hy, men där många – särskilt yngre män (37 procent) – är osäkra på vad som är en bra hudvårdsrutin för dem.
-
Mitt i förkylningssäsongen: Utbrett nässpraysberoende bland svenskar
18 februari 2025Drygt var tionde svensk (12 procent) använder avsvällande nässpray minst några gånger varje månad. Majoriteten av dessa (54 procent) upplever att de i någon utsträckning är beroende, enligt en Sifo-undersökning. Catharina Claesson, Chef Farmaci på Apotek Hjärtat, menar att många kan bli överraskade över hur snabbt det går att bli nässpraysberoende, det vill säga att användare upplever att de inte kan andas fritt utan att använda nässpray.
- + Visa fler