Brist på läkemedel riskerar avbruten behandling – med stärkt farmaceutroll kan fler få hjälp

17 september 2024

Fler än fyra av tio svenskar (45 procent) som har hämtat ut receptbelagda läkemedel det senaste året uppger att de har varit med om att läkemedlet har varit slut på ett apotek när de har tänkt hämta ut det, enligt en ny undersökning av Verian. I de flesta fall kan problemet lösas genom byte till generika* eller hänvisning till närliggande apotek. Men fler än var femte person (22 procent) uppger att konsekvensen blev en pausad läkemedelsbehandling i väntan på att läkemedlet skulle bli tillgängligt igen.

Apotek Hjärtats chefsapotekare Annika Svedberg är bekymrad över att läkemedelsbristen kan leda till pausade läkemedelsbehandlingar.

– Idag pågår det diskussioner med regeringen, myndigheter och branschaktörer om hur apoteken ska få större mandat att lösa ännu fler situationer då läkemedel inte finns att tillgå. Till exempel hur vi ­– vid bristsituation – ska få behörighet att expediera en annan styrka av samma receptbelagda läkemedel och därmed även anpassa doseringen så att dygnsdosen blir densamma, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

Det finns flera orsaker till att läkemedel ibland inte finns tillgängligt på ett specifikt apotek. Det kan till exempel handla om en ökad efterfrågan på läkemedlet eller att apoteket inte har fått sin leverans i tid. Ett problem som har ökat i omfattning under senare år är att läkemedelstillverkaren fått produktions- eller distributionsproblem som därmed orsakar brist i Sverige eller i hela Europa. Ofta är det dessa situationer som orsakar störst problem, då kunden kan få vänta länge på sitt läkemedel.

Stärkt farmaceutroll gör att färre drabbas
Apoteken vidtar idag flera åtgärder för att trygga tillgången till receptbelagda läkemedel. Men Svedberg menar att en stärkt farmaceutroll kan förebygga bristsituationer i ännu större utsträckning.

– På samma sätt som vi idag kan rekommendera alternativa receptfria läkemedel och ge råd kring dessa, har våra farmaceuter den läkemedelsexpertis som krävs för att kunna ha samma dialog med kunder vad gäller delar av det receptbelagda sortimentet, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

FAKTARUTA
Åtgärder apoteken vidtar för tryggad tillgång till läkemedel
Idag vidtar apoteken flera åtgärder för att trygga tillgången till receptbelagda läkemedel. Parallellimport, ett utökat e-handelslager, nya leverantörer, abonnemangstjänster på läkemedel och en stor anpassning av lagret för de lokala kundbehoven är några exempel. Många bristsituationer kan också lösas genom att farmaceuter expedierar generika, hänvisar till närliggande apotek eller beställer – samt skickar hem – läkemedlet till kunden via e-apoteket. Ibland hänvisas kunden tillbaka till vården för att man ska få ett nytt recept med en annan styrka, dos eller läkemedelssort.

Undersökningens resultat i korthet
Fler än sju av tio svenskar (72 procent) har hämtat ut receptbelagda läkemedel under de senaste 12 månaderna**.

Fler än fyra av tio av de som har hämtat ut ett receptbelagt läkemedel (45 procent) har varit med om att läkemedlet varit slut på ett specifikt apotek.

De vanligaste konsekvenserna för dessa personer var att de blev hänvisade till ett annat apotek (43 procent) eller fick generika (30 procent).

Fler än var femte person (22 procent) avvaktade med läkemedelsbehandlingen tills läkemedlet blev tillgängligt.

*Ett läkemedel med annat namn, men med samma aktiva substans

**Enligt statistik från Socialstyrelsen hämtade cirka 67 procent av den svenska befolkningen ut minst ett receptbelagt läkemedel år 2023

Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av Verian på uppdrag av Apotek Hjärtat. Den bygger på 4 334 intervjuer med den svenska allmänheten 18–84 år. Datainsamlingen genomfördes i den slumpmässigt rekryterade Sifopanelen mellan 22 juli och 7 augusti 2024.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se

apotekhjartat.se, icagruppen.se

Med omkring 390 apotek runt om i landet, en stadigt växande e-handel och en omsättning på cirka 19 miljarder kronor är Apotek Hjärtat Sveriges största apoteksaktör. Apotek Hjärtat vill ge varje kund bättre hälsa och större välbefinnande genom ett personligt bemötande, ett brett sortiment och relevanta hälsotjänster. Apotek Hjärtat är en del av ICA Gruppen. För mer information, se icagruppen.se och apotekhjartat.se.