Nya siffror: Turbulent omvärld ger turbulent mage hos unga vuxna

6 mars 2024

Gaser i magen, förstoppning, sura uppstötningar och magkatarr. Nya siffror visar tydligt att en turbulent omvärld har satt sina spår hos unga vuxna (18–29 år).
– Även om den oroliga omvärlden påverkar alla åldersgrupper är det en helt ny upplevelse för många unga. Stress och oro kopplat till detta påverkar inte bara det psykiska välmåendet, utan kan även bidra till fysiska besvär med till exempel magen, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

Det råder inga tvivel om att magbesvär är vanligt förekommande bland unga vuxna. Nio av tio svenskar i åldern 18–29 år (90 procent) har drabbats av magbesvär under det senaste året, enligt en ny Sifo-undersökning. Var femte av dessa uppger också att problemen har förvärrats i någon utsträckning till följd av ökad oro för exempelvis inflationen, krig och konflikter i omvärlden. Det är fler unga kvinnor som uppger detta (24 procent), jämfört med unga män (16 procent).

Få bukt med besvären – vardagsekonomen och chefsapotekaren tipsar
Det ekonomiska läget har varit en utmaning för många. Om man upplever stark oro och stress kan magbesvär vara en vanlig bieffekt. För att hjälpa magen i balans är det därför viktigt att angripa just stress- och ångestrelaterade problem, exempelvis ekonomisk oro.

– Upplever man ekonomisk oro till den grad att det påverkar ens välmående negativt är min rekommendation, oavsett ålder, att försöka skapa en mer förutsägbar ekonomi. Att göra en budget och följa upp den månadsvis, till och med veckovis, kan minska stressen. Genom att kolla upp när stora utgifter ska betalas, som skatten på bilen, kan man vara mer förberedd. Och om man lever på små marginaler kan man försöka sprida ut kostnader och betala exempelvis försäkringar månadsvis i stället för årsvis, säger Magnus Hjelmér, vardagsekonom på ICA Banken.

Läkemedel som hjälper – eller stjälper – en mage i balans

För att lindra och motverka befintliga magbesvär finns det flera receptfria läkemedelsalternativ.

– Den viktigaste och mest långsiktiga lösningen för att motverka magbesvär är att försöka få bukt med den bakomliggande orsaken, till exempel genom att söka professionell hjälp för sin oro och stress. Om man redan har drabbats av magbesvär finns det flera receptfria läkemedel som kan lindra. Novalucol, Pepcid och Omeprazol är exempel på preparat som kan användas mot halsbränna och sura uppstötningar. Fråga gärna på ditt apotek om vad som passar bäst för just dina besvär. Gaser i magen kan motverkas av Dimetikon och vid diarré och förstoppning finns både förebyggande och direktverkande läkemedel att ta till, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

Likväl som vissa läkemedel hjälper en mage i balans, finns det också läkemedel som stjälper.

– Om du har besvär med halsbränna eller magkatarr finns det vissa läkemedel som du bör undvika. Till exempel kan vissa värktabletter som innehåller ibuprofen, naproxen, diklofenak eller acetylsalicylsyra fräta på magslemhinnan, vilket riskerar att förvärra besvären. Vi på apoteken kan hjälpa dig med alternativ som passar bättre när magen inte är i balans, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

Undersökningens resultat i korthet:
Nio av tio personer i åldern 18–29 år (90 procent) har upplevt magbesvär under de senaste 12 månaderna.

En av fem personer i åldern 18–29 år som har upplevt magbesvär (20 procent) har upplevt att besvären i någon utsträckning har förvärrats under de senaste 12 månaderna till följd av ökad oro för exempelvis inflationen, krig och konflikter i omvärlden. Det är fler unga kvinnor som uppger detta (24 procent), jämfört med unga män (16 procent).

Fler än varannan ung svensk med magbesvär (53 procent) har liten kunskap om egenvård för att minska sina magbesvär.

Nära tre av fyra unga svenskar med magbesvär (73 procent) har liten kunskap om olika läkemedelsalternativ för att lindra sina magbesvär.

Tre av fyra unga svenskar med magbesvär (75 procent) har liten kunskap om olika läkemedelsbehandlingar för att lindra sina magbesvär.

Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av Verian på uppdrag av Apotek Hjärtat. Den bygger på 4 208 intervjuer med den svenska allmänheten 18–84 år. Datainsamlingen genomfördes i den slumpmässigt rekryterade Sifopanelen mellan 3 – 15 januari 2024.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se

apotekhjartat.se, icagruppen.se

Med omkring 390 apotek runt om i landet, en stadigt växande e-handel och en omsättning på cirka 19 miljarder kronor är Apotek Hjärtat Sveriges största apoteksaktör. Apotek Hjärtat vill ge varje kund bättre hälsa och större välbefinnande genom ett personligt bemötande, ett brett sortiment och relevanta hälsotjänster. Apotek Hjärtat är en del av ICA Gruppen. För mer information, se icagruppen.se och apotekhjartat.se.